De slaapzak

Voor de vulling (isolatie) van de slaapzak kan het beste voor de synthetische holle vezel vulling gekozen worden. Dons is minder geschikt onder de omstandigheden waar slaapzakwij de slaapzak gebruiken. Dons is weliswaar lichter en heeft een hogere isolatiewaarde, maar alleen als het dons droog blijft.Wanneer het nat wordt, verliest het al zijn isolerende eigenschappen en het is erg moeilijk weer droog te krijgen.

Er zijn twee modellen slaapzakken: het mummymodel en het dekenmodel. Beide voldoen goed, al neemt het mummymodel minder ruimte in.

De isolatiewaarde: tot -7 is aan te bevelen. Let er op dat de isolatiewaarde ook per persoon verschillend is: de ene Scout kan het in een -7 slaapzak lekker warm hebben, terwijl een andere Scout onder dezelfde omstandigheden het dan koud heeft.

Slaapzakken met een isolatiewaarde boven 0 zijn eigenlijk alleen te gebruiken tijdens een zomerkamp.