Groepsinformatie

Scouting Buys Ballot

intro groep
In Epe en Heerde is Scouting aanwezig door middel van Vereniging Scouting Buys Ballot, die speltakken voor jongens en meisjes heeft. Een speltak is een vaste groep van maximaal 30 jeugdleden en meestal 4 leidinggevenden.
Scouting Buys Ballot is in 1982 ontstaan uit de fusie van de Schout bij nacht Doormangroep en de Jan van Riemsdijk groep. Deze jongens respectievelijk meisjesgroep zijn dan al vanaf eind jaren '60 actief op hetzelfde, huidige terrein en werken al jaren samen op bestuurlijk en speltechnisch vlak.

Onze naam:

We hebben voor de naam "Buys Ballot" gekozen vanwege de ligging van ons clubhuis: nabij landgoed De Dellen. Dit landgoed was vroeger in bezit van Professor Christophorus Henricus Diedericus Buys Ballot (1817-1890).
Buys Ballot was de oprichter van het KNMI en onder andere bekend van zijn wet waarin hij het verband tussen wind en luchtdruk uit waarnemingen aantoonde. De link met onze groep, het weer en Buys Ballot komt dan ook naar voren in ons groepsembleem (zon, wolken, regen, wind en bliksem).

Doelstelling:

Scouting Buys Ballot is een “open groep”, d.w.z. dat de groep openstaat voor alle kinderen van welke godsdienst of levensbeschouwing dan ook. Uiteraard heeft ook de Vereniging Scouting Buys Ballot zich geschaard achter de doelstelling vBub bord met SN logoan de vereniging Scouting Nederland: “Het bevorderen van het spel van verkennen in Nederland op de grondslag van de ideeën van Lord Baden Powell om daarmee een plezierige beleving van de vrije tijd te bieden aan meisjes en jongens, waardoor een bijdrage wordt geleverd aan de vorming van hun persoonlijkheid.”
Scouting Buys Ballot wil zich actief inzetten voor de groei van kinderen én leidingleden in een veilige omgeving. De groep wil het accent leggen op de ontwikkeling van vaardigheden om in teamverband leuke / leerzame activiteiten te verrichten of voor te bereiden.