Matjes

Van belang is dat slaapmatjes goed isoleren en geen water opnemen. Matjes in de vorm van "eierkarton", zoals ze vaak bij de welpen worden gebruikt voldoen niet: ze zijn te groot en nemen water op. Goede matjes voor een goede prijs zijn de schuimmatjes van de Scoutshop (art. nr. 37000).

slaapmatjeZelf opblazende matjes, zoals de Therm-a-rest zijn comfortabeler, doordat de lucht in het matje voor enige vering zorgt. Ze zijn wel een stuk duurder. De versie die je klein op kan rollen is aan te bevelen: deze kan in je rugzak. Er hoeft dus geen matje dat uitsteekt bovenop je rugzak bevestigd te worden.

Laat je vooral niet verleiden om een luchtbed mee te nemen. Ten eerste zijn ze erg zwaar. Ten tweede kan de lucht in het luchtbed circuleren, waardoor de isolatiewaarde gering is (zeker vergeleken met de schuimmatjes en zelf opblazende matjes. Zelf opblazende matjes kennen dit niet omdat ze gevuld zijn met schuim, wat luchtcirculatie voorkomt. Ten derde zijn er altijd “lollige” medescouts die niet met de vingers van de stoppen af kunnen blijven….