Home Samenwerking Scouting

Scouting

Logo BuB kleur met tekst filled klein

De Scouting te Heerde heeft zich uiteraard geschaard achter de doelstelling van de vereniging Scouting Nederland: “Het bevorderen van het spel van verkennen in Nederland op de grondslag van de ideeën van Lord Baden Powell om daarmee een plezierige beleving van de vrije tijd te bieden aan meisjes en jongens, waardoor een bijdrage wordt geleverd aan de vorming van hun persoonlijkheid.”

De Scouting wil zich daarbij actief inzetten voor de groei van kinderen én van leidingleden in een veilige omgeving. De groep wil het accent leggen op de ontwikkeling van vaardigheden om als kind in teamverband leuke en leerzame activiteiten te verrichten dan wel als leidinglid activiteiten voor te bereiden. Bovendien toont de Scouting zich graag betrokken bij de samenleving, zoals bij de 4 mei herdenking. Deze betrokkenheid zien we graag als onderdeel van de vorming van de leden. De Scouting heeft leden uit zowel de gemeente Heerde als de gemeente Epe.

Alle kinderen, inclusief Blauwe Vogels

Onder het motto scouting4all wil de Scouting een “open groep” zijn, d.w.z. dat de groep open staat voor alle kinderen. Scouting ziet al vele jaren een toenemende deelname van kinderen met ADHD en aan autisme verwante stoornissen en zet zich in voor een natuurlijke integratie van deze kinderen met een sociaal/emotionele of gedragstoornis in de bestaande speltakken. Er zijn ook kinderen met een lichamelijk beperking lid van scouting. Ook zij doen gewoon mee in de bestaande speltakken.

De leiding heeft daarnaast tot taak, indien het aan de orde is, aan de mogelijke godsdiensten of overtuigingen van de kinderen ruimte te geven. Ook biedt de Scouting sinds enige maanden een speltak aan voor verstandelijk en lichamelijk beperkten, de speltak Blauwe Vogels. De officiële start met installatie van de leden en leiding van deze speltak was op zaterdag 16 mei 2009. De krant de Stentor en de plaatselijke Schaapskooi hebben hier ook aandacht aan besteed.

Laatst aangepast op donderdag 17 maart 2011 23:08

Copyright © 2013 Vereniging Scouting Buys Ballot Epe/Heerde. Alle rechten voorbehouden.