Artikelindex

De rugzak

soorten rugzakken

Rugzakken zijn er in enkele soorten en veel maten. De inhoud van de rugzak wordt altijd gemeten in liters. Hoeveel liter je nodig hebt, hangt vooral af van wat voor wandeltocht je gaat maken. Voor Scoutingdoeleinden voldoet de 60 literversie meestal prima.

• dagrugzakrugzak-1-1
    Bestemd voor dagtochten of daghikes (zonder overnachting). De inhoud is meestal 20 tot 30 liter. In de kleinste dagrugzakjes kun je niet veel meer kwijt dan regenkleding en wat eten en drinken, in de grotere passen bijvoorbeeld ook een extra trui en een fotocamera. Een dagrugzakje heeft altijd twee schouderbanden en meestal geen heupbanden. Je draagt dus het volledige gewicht op je schouders. Wie snel schouderklachten krijgt, kan overwegen om een weekendrugzak met heupbanden aan te schaffen.

• toerrugzakrugzak-1-2
    Bestemd voor weekendwandelingen of weekendhikes. De inhoud is doorgaans 40 tot 50 liter. Behalve de benodigdheden onderweg kun je wat extra eten, een toilettas en een slaapzak meenemen. Toerrugzakken hebben naast schouderbanden ook heupgordels. Je draagt meer gewicht dan met een dagrugzak, maar omdat het gewicht vooral op je heupen rust, valt het verschil doorgaans erg mee.
Dit type rugzak is vaak net te klein voor scoutingkampen en -hikes.

• trekkingrugzakrugzak-1
    Bestemd voor meerdaagse trektochten met de tent. De inhoud is meestal rond de 60 liter, bij langere trektochten zelfs tot 75 liter.
    Een trekkingrugzak is niet alleen groter dan een toerrugzak, maar heeft ook dikkere heupbanden en meer verstelmogelijkheden.

Bij Scouting zal je bij de oudere speltakken (Verkenners / Padvindsters / Rowans / Sherpa’s / Stam) het meest hebben aan een trekkingrugzak.